Храна за промяна – Част 2

След като в първата част от курса Храна за промяна разгледахме основите на здравословното хранене, главните групи храни и подробно разнищихме храносмилането, дойде време и за останалите две много важни теми по пътя на промяната. 

Ден 3: Детоксикация и разтоварване в ежедневието. Това е тема, която винаги ме е плашила, защото почти ежедневно виждам някоя колежка, която си скубе косата от нерви, защото се пречиства с глад и кленов сироп или пък е на поредната черешова диета. Въпреки че не съм професионалист, винаги съм знаела, че има много други и далеч по-здравословни и щадящи начини да си осигурим нужната за тялото ни детоксикация. Именно това беше важното на този ден от курса – коментирахме точно тези правилни методи да изчистим организмите си от натрупаните токсини без припадаме по улиците. Дали ще предприемете малко по-сериозни мерки за няколко дена в месеца или ще изградите хранителните си навици така, че пречистването да се случва постоянно – това отново зависи изцяло от вас. Въпросът е да знаете как да го направите така, че да е от истинска полза за тялото ви, а не да се стресирате допълнително. За да се убедим, че детоксикацията наистина може да се случва вкусно, приготвихме изцяло сурово меню, което ме изненада с наистина страхотен вкус.

Първо по важност беше смутито и как да го направим така, че да балансира онези три основни групи храни, които коментирахме предния път и да не е безвкусна и странна на цвят и мирис течност, която пием с ужасна физиономия, защото „е полезно“. Нашето включваше ананас, спанак, кокосово мляко, ядки и други страхотни неща като куркума и джинджифил.

Междувременно си бяхме отгледали и кълнове. Добавихме и от тях.

За „основен детокс“ приготвихме сурови такос с купища зеленчуци, които са наистина много вкусни, особено благодарение на великия сос от кашу. Използвахме и зелето, което сложихме да ферментира предната седмица и е феноменално! Така имахме леко хапване, което хем ни осигурява всичко необходимо, хем е супер леко.

Спокойно можете да ги направите и в питки, но, тъй като фокусът беше суровата храна, ние се задоволихме с листа от салата. Това грам не промени страхотния вкус и да, изненадващо и за мен – наяждащо е. Ключът отново, оказва се, е в баланса.

Ден 4: Здравословни десерти – психология на храненето и наслада от храната. През този ден коментирахме една от най-наболелите теми днес – захарта. Аз не съм от най-големите й жертви и за мен генерално похапването на нещо сладко се състои в някой плод, но ежедневно виждам как кутии бонбони изчезват в Бермудския триъгълник в офиса и знам, че тя е проблем на много хора. Захарта е истински наркотик, който в днешно време е асболютно навсякъде и дори не осъзнаваме колко ни вреди (не, не е само на талията). Това беше и основната тема на последния ден от курса – как да контролираме този прием, с какво можем да заменим захарта, така че да е полезно за нас и как да се насладим на парче торта, а не да се самобичуваме. За доказателство, че лилавата крава не е единствената, която приготвя страхотни сладки изкушения, сготвихме три страхотни десерта.

Първият беше адски вкусен здравословен и безглутенов вариант на добре познатия мъфин. Вместо да си купите бъканият със захар и подобрения такъв от някоя вегига за кафе, можете изключително лесно да си го приготвите така, че да е добре балансиран, не по-малко вкусен и най-важното – полезен. Направихме го с брашно от кайсиеви ядки, което не струва 8724364823 лева, но придава велик вкус на бадеми.

Кремът отгоре не е органо-слепваща захарна глазура, а страхотна комбинация от извара, лешников тахан и мед, който на всичкото отгоре е високо протеинов.

Второто изкушение беше гранола барче. Отново нещо, към което залитаме, защото смятаме за здравословно, но пакетираните му варианти по магазините са пълни с безумни количества захар или още по-вредни подсладители. Приготвяйки си го вкъщи си осигурявате една наистина пълноценна закуска за цяла седмица (ако успеете да устоите, защото е много вкусно!).

До момента имате две идеи за десерти, които освен че задоволяват напълно нуждата ви от нещо сладичко, ви осигуряват и необходимите мазнини и протеини, за да го преработите без кръвната ви захар да изкачи Еверест.

За десерт на десертите направихме изключителен шоколадов крем After Eight, който не идва в пакетче на прах с хиляди Е-та, а е от авокадо, което се комбинира с круши, шоколад, мента и петмез от фурми. Така той става достоен на вкус дори и за децата и няма нужда да го криете от тях, защото може да им донесе само полезности.

           

И за да не ме разберете погрешно, никой не казва, че дори от тези здравословни десерти можете да ядете в неограничено количество. Те също са калорични и не са безкрайно леки, но ползата от тях е в употребата на добри захари, правилното им балансиране с мазнини и протеини и удълженото усвояване от организма. Казвам го, защото ако ги пробвате ще се убедите, че са много вкусни и можете да изядете много, но прекаляването с каквото и да е било никога не е добре.

В заключение искам да кажа, че този курс е от най-добрите инвестиции, които съм правила някога. Безкрайно благодаря на Митко (собственикът на Food Conenction) и Михаела за старанието и усилията вложени в осъществяването му, защото това, което правят и на което учат посетителите му е от огромно значение. Благодарение на тези знания и рецепти всеки може да намери своя път към промяната чрез храната в най-правилната за него посока. Именно това ми допадна най-много – никой не ни каза колко калории да ядем дневно и на колко часа да се храним. Просто получихме основни, ключови знания за начина, по който са устроени телата ни и как можем да им помогнем да си вършат работата така, че да сме здрави, хармонични и енергични. Препоръчвам го на всеки, който има интерес да обогати, подобри и/или промени хранителните си навици в тази посока!