Храна за промяна – Част 1

Както ви споделях миналата седмица, последното начинание, на което се отдадох, беше един невероятен курс на кулинарно училище Food Connection с прекрасната Михаела Белорешка. Едва дочаках момента, в който да ви разкажа подробно за едни от най-пълноценните ми два уикенда от мноооого време насам!

Да започна с това, че това не е ординарният готварски курс. Цялостната идея е много добре синтезирана в самото му наименование – Храна за промяна. Именно то ме грабна първоначално. Коя храна и за каква промяна?

В последните години модата в храните се сменя дори по-често от тази в облеклото – еко, био, гурме, веган, без яйца, с яйца, Палео, въглехидрати, с хляб, без хляб, без глутен… Свят ми се завива само докато изброя всички трендове, от които до болка ми е омръзнало. В стремежа си да сме слаби, здрави, енергични и да правим най-доброто за телата си, минаваме през безброй недомислени експерименти, за които нямаме нужните знания и резултатът е, че повече си вредим отколкото помагаме. Затова този курс е изключително полезен. Михаела далеч не е човекът, който ще застане и ще ви каже да ядете 200 гр. годжи бери всяка сутрин, защото така ще имате тяло като на модел. Нито ще ви забрани хляба. Тя е човек, който, на база натрупаните знания и опит, ще ви разкрие основите на храненето, онези базови неща, които забравихме по пътя към спирулината. Ще ви помогне да научите за базистни, чисто биологични принципи на работа на нашите тела, както и методи на комбиниране и приготвяне на храната, с които да ги следвате. След като веднъж получите тези основи, на които да стъпите, можете да започнете промяната изцяло съобразно вашите предпочитания, ритъм, вкус и възможности.

Ден 1: Основи на здравословния живот – кои са основните групи храни, какво е значението на всяка от тях за тялото ни и защо хич не е хубаво да се лишаваме напълно от нито една, какво значение има качеството на продукта и как да комбинираме и приготвяме храната така, че да е лесно усвоима и пълноценна.

Започнахме с направата на домашно масло гхи, което се оказа изключително лесно, а след като веднъж сте го опитали, задължително ще си направите вкъщи. То е не само много полезно, но и безумно вкусно! Всъщност, доброто промасляване на храната с правилните мазнини е от ключово значение за телата ни и маслото не е чума.

Научихме се как да правим два вида (прясна и дива) ферментация, което наистина ме върна към корените. Оказва се, че бабите ни неслучайно са правили туршии, защото тази обработка на зеленчуците увеличава в пъти полесните вещества в тях, а и така приготвени, те ни помагат изключително много за храносмилането. Отделно, това е адски лесен начин да си осигурите много и различни видове зарзават през зимата, когато е кът.

След като научихме тези основни техники, си сготвихме вкусно, следвайки принципите за правилно групиране на храната, употреба на качествени и сезонни продукти и начини на овкусяване. Приготвихме запечени кореноплодни с джинджифилова сьомга и салата. Мега вкусно, изненадващо засищащо и даващо тонове добра енергия!

Ден 2: Защо храносмилането е толкова важно за цялото тяло? – може би най-любопитния ден за мен. Толкова много хора вече са приели всякаквите стомашни проблеми за ежедневие, че изобщо не се замисляме, че причините за тях не се коренят конкретно в лютото или киселото, а в цялото ни отношение към храносмилането. То е изключително сложен процес, който изисква доста внимание, за да протича както трябва. В ежедневието бързаме толкова много, че тотално го пренебрегваме, без да осъзнаваме, че процеса на сядане и наслаждаване на храната е един от най-важните за функционирането ни генерално. В този ден говорихме именно за това – какъв е целия процес и как можем да помогнем той да протича правилно. В допълнение, научихме как да приготвяме храни по начин, който е разпознаваем за нашите организми. Правилното готвене на основни групи храни, като варивата и зърнените, е от ключово значение, ако сме решили те да ни помагат и да се усвояват качествено.

Денят беше изпълнен с цветове, форми, подправки и вкусове, защото сглобихме Купа на изобилието. Приготвихме най-най-най-вкусния ориз басмати с бадеми и рози, като абсолютното разковниче към вкуса му е маслото гхи. То дава на ориза лекота, аромат на ядки и кокос и божествен вкус!

Към него добавихме боб с ментово песто, запечени кореноплодни, салата от мачкано зеле и кейл и ферментиралия лук, който приготвихме предходния ден.

Оказва се, че варивата могат да са безумно разнообразни, да се овкусяват по всевъзможни креативни начини и така да са не само адски полезни за нас, но и лесни за храносмилане и много, много вкусни. Аз лично напълно преоткрих ориза, на който допреди този ден грам не бях фен.

Толкова много неща, а това е само половината от целия курс. Остават още цели два дни! To be continued….